مقدمه:
صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از مهمترین مولفههای فرهنگ بومی و تولید ملی کشورها محسوب میشوند. این هنر-صنعت امروزه به دلیل ماهیت و ویژگیهایی که دارد، با چالشهایی جدی مواجه گردیده است. پدیدۀ جهانی شدن و شرایط اقتصاد یکپارچۀ جهانی، بی تردید دامنگیر صنایع دستی کشورها نیز شده است. در این میان، کشورهای در حال توسعه به علت ساختار سنتی حاکم بر اقتصاد، فرهنگ و همچنین ساختار جمعیتی، در معرض بیشترین آسیبها هستند و چنانچه برای این وضعیت تدابیری اندیشه نشود حِرَف و مشاغل صنایع دستی توانایی استقامت و ادامه حیات نخواهند داشت. این شرایط دستاندرکاران و حامیان فرهنگی را بر آن داشته تا به منظور صیانت از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری بیندیشند.
معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با عنایت به اهمیت این هنر-صنعت، به ویژه نقش و جایگاه اقتصادی آن و همچنین به دنبال برنامۀ داوری بینالمللی مُهر اصالت صنایع دستی و مشارکت ایران در برنامۀ مذکور از سال 1386 طی هفت دوره (سالهای 2007، 2008، 2010 ، 2012، 2014، 2016 ، 2018)، مصمم به برگزاری برنامهای موسوم به داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی شد تا مقدمهای باشد بر برنامۀ داوری بینالمللی مُهر اصالت صنایع دستی. برهمین اساس راهنمای برگزاری داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی در سال 1390 به کلیه استانهای کشور ارسال شد و متعاقب آن یک دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی در کشور برگزار گردید. در همین راستا به منظور اصلاح و ارتقای این برنامه، دستورالعمل حاضر جهت اجرای بهینۀ "داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی" در اختیار معاونتهای صنایع دستی استانها قرار میگیرد. در اين دستورالعمل معاونت صنايع دستي و هنرهای سنتی با عنوان ستاد و معاونتهاي صنایع دستی استانی با عنوان استان ناميده شدهاند.
مادۀ 1 : تعاریف
1-1. صنایع دستی: صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیباییشناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرآیند ساخت و تولید محصولات به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد.
1-2. فرهنگ: مجموعهای از آداب و رسوم، آئین ها، علم، هنر، دانش و باورهای یک جامعه است.
1-3. برنامه مهر اصالت ملی صنایع دستی: رویدادی است فرهنگی و هنری که هر دو سال یک بار، توسط اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با همکاری تشکلهای رسمی و تخصصی ، با نگاهی ملی و بر اساس تقویم معین و در فضای رقابتی برگزار می شود.
1-4. معیارهای مرغوبيت:
1-4-1. استفاده از مواد اولیه طبیعی
1-4-2. کیفیت مطلوب در ساخت
1-4-3. اجرا و پرداخت نهایی محصول
1-4-4. رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی محصول
1-4-5. تناسب مواد مصرفی در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول
1-5-6. توانایی محصول در تامین نیازهای مادی و معنوی استفاده کنندگان است.
1-5. نوآوری: به کارگیری ایدههای نوین در طراحی، تولید، عملکرد و فرآوری مواد
1-6. اصالت: عدم به کارگیری طرحهای غیر ایرانی و حفظ هویت فرهنگی و ارزشهای زیبایی شناسی اصیل ایرانی
1-7. معیارهای زیبایی شناسی: مبانی زیبایی شناسی فارغ از نسبتها، تناسبات، تقارن، وحدت، هماهنگی و سایر ویژگیهای بصری به عناصر دیگری چون هنرمند، اثر هنری، مخاطب و محیط نیز وابسته است و همهی اینها در قالب زیباییشناسی بومی و ملی، ذائقۀ جامعه، نیازها، گرایشها و سرمایههای فرهنگی و خرده فرهنگی، پایبندی به حفظ اصالت و ماهیت فرهنگ و جهان بینی حاکم بر سازندۀ محصول و مخاطبان آن و نیز نیازهای حسی و روانی و فرهنگی یک جامعه وابسته است. و جملگی موارد فوق الذکر در هنرهای سنتی و صنایع دستی قابل ملاحظه است.
1-8. حقوق معنوی هنرمندان: نظر این قانون به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید میآید بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته «محصول» اطلاق میشود. حقوق پدید آورنده شامل حق انحصاری نشر و پخش و عرصه و اجرای محصول و حقوق بهره برداری مادی و معنوی از نام و محصول اوست. حقوق معنوی پدید آورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است. پدیدآورندۀ محصولات مورد حمایت این قانون میتواند استفاده از حقوق مادی خود را در کلیه موارد را به غیر واگذار کند.
1-9. ارگونومی: هماهنگی بین ابعاد و استانداردسازی تناسبات ابعاد و اندازۀ محصولات صنایع دستی بر اساس شناخت دقیق (آنتروپومتری) بر اساس ابعاد و اندازه انسانی
1-10. فنآوری و ساخت: تکنیک خلاقانه به منظور بالا بردن سطح کیفیت و مرغوبیت کالا
1-11. صنایع خلاق: به رشتهها و صنایعی گفته میشود که اساس آفرینش و ارزش آنها ناشی از ایده و خلاقیت به کار رفته در آنها است. ارتباط موثر صنایع خلاق با فنآوریهای جدید و انعطاف و روز آمد بودن آنها موجب شده تا با وجود تمام چالشهای اقتصادی و اجتماعی دنیا، این عرصه همچنان با ثبات خوبی به فعالیتهای خود ادامه دهد. صنایع دستی یکی از عرصههای مهم صنایع خلاق به شمار میرود که از تنوع بالایی نیز برخوردار است؛ هنر-صنعتی اصیل و کهن که تلاش برای توسعه و رشد همه جانبه آن، نتایج ارزشمندی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.
1-12. گواهی مهر اصالت ملی صنایع دستی: گواهينامهای است كه به محصولات توليدي صنايع دستي (ترجیحاً بومی هر استان) متناسب با معیارهای تعیین شده در سطح ملی تعلق مي گيرد و در مرحله نهایی منتخبی از محصولات مذکور جهت شرکت در برنامه "مهر اصالت بینالمللی صنایع دستی" و سایر رویدادهای بینالمللی برگزیده خواهند شد.
1-13. روش تولید و ساخت: فرآیندی است که به تمامی مراحل از تهیه و فرآوری مواد اولیه تا ایجاد و ساختن محصول نهایی اطلاق میشود. در صنایع دستی ساخت و تولید مبتنی بر مهارت (دانش فنی)، تجربه، دانش مرتبط و ویژگیهای خاص منطقهای و سنتی است.
1-14. مبداءجغرافیایی: غالب تولیدات صنایع دستی دارای ویژگی های بومی است که متأثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی محل تولید محصول میباشد و نیز منشاء جغرافیایی در برخی از محصولات و رشته های صنایع دستی عاملی مهم برای وجود و ماهیت آن محسوب میشود.
1-15. مجريان استانی: كارشناسان رابط استان، معاون صنایع دستی استان و داوران استانی
1-16. مجریان ستادی: مدیر کل و معاون اداره کل توسعه و ترویج، رئیس گروه طراحی و ترویج، دبیر برنامه، کارشناسان متخصص در اداره کل
1-17. بازاریابی: قابلیت محصولات برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی از حيث قيمت (تعادل بین قیمت و کیفیت)، بسته بندی و سفارش پذیری، کاربرد، استفادۀ ایمن و مطمئن به وسیله خریداران بالقوه و ماندگاری
1-18. دبیرخانه برنامه داوری مهر اصالت ملی مرغوبیت: مرکز اجرای تصمیمات، با هدف انسجام، ایجاد وحدت رویه و هماهنگ سازی اقدامات میان ارکان برنامه، با وظایفی چون برنامهریزی جهت فعالیت های اجرایی برنامه، ارزیابی برنامههای برگزار شده، برگزاری کارگاههای آموزشی و ...
مادۀ 2: اهداف
2-1. کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی بر اساس معیارهای تعیین شده
2-2. ايجاد رقابت سالم بين صنعتگران وهنرمندان كشور
2-3. تسهيل در شناسايي، انتخاب ومعرفي محصولات برگزيده برای شرکت برنامۀ داوری بینالمللی مُهر اصالت صنایع دستی
2-4. ارتباط وتعامل بيشتر با هنرمندان وصنعتگران استان از طريق كارشناسان رابط
2-5. ايجاد انگيزه برای بروز استعداد، نوآوري و خلاقيت در توليد صنايع دستي
2-6. كمك به بازاريابي صنايع دستي با قيمت تمام شدۀ مناسب
2-7. تشویق و ترغیب برای استفاده از بسته بندی مناسب
2-8. ايجاد انگيزه برای رعايت شاخص هاي بازاريابي داخلی و خارجی درتوليدات صنايع دستي
2-9. كاربردي نمودن محصولات با حمايت از خلاقيت فردي و ابتكار درطراحي توليدات صنايع دستي
2-10. افزایش انگيزۀ خريد محصولات با کیفیت صنایع دستی در بين مصرف كنندگان
مادۀ 3: مقررات برنامه
3-1. گواهی مهر اصالت ملی صنایع دستی هر محصول از تاریخ صدور گواهی دارای اعتبار میباشد.
3-2. گواهیهای صادر شده در سه رتبه خوب، متوسط و عالی بر حسب امتیاز محصول طبقه بندی میشوند. هر یک از سه رتبه با رنگی مخصوص درمهر گواهی مشخص شده که به شرح زیر میباشد.
3-2-1. (رتبۀ 3) رنگ فیروزهای مهر اصالت ملی امتیاز بین 5/3 تا 4
3-2-2. (رتبۀ 2) رنگ سبز مهر اصالت ملی امتیاز بین 4 تا 5/4
3-2-3. (رتبۀ 1) رنگ آبی تیره مهر اصالت ملی امتیاز بین 5/4 تا 5
3-3. مهر اصالت ملی صنایع دستی تنها براي يك محصول یا سری تولید از همان محصول معتبر است و استفاده از اعتبار مهر اصالت ملی در معرفی ساير محصولات تولیدی آن کارگاه یا هنرمند مقدور نمیباشد.
3-4. برای تکثیر نامحدود اين گواهينامه در راستای اهداف تبليغاتي ممنوعیتی وجود ندارد.
3-5. محصولات دریافت کنندۀ مهر اصالت ملی در صورت تمایل برای شرکت در برنامۀ داوري مهر اصالت بينالمللي صنایع دستی، نزد صاحب محصول نگهداری یا حفظ خواهد شد و یا در صورت توافق صاحب محصول و معاونت استان، محصول منتخب در استان نگهداری میشود.
3-6. چنانچه متقاضی شخصاً در امر تولید دخالتی نداشته باشد، موظف است گواهینامه و سایر اطلاعات برنامه را با طراح و استادکار به اشتراک بگذارد.
3-7. متقاضیان باید شخصاً شرایط حمل و نقل محصول و هزینههای مرتبط را تقبل نمایند.
3-8. تمامی حقوق انحصاری و سایر امتیازات تولید محصول دارای مهر اصالت ملی، به دارندۀ نشان واگذار خواهد شد.
تبصرۀ 1: محصولاتی که موفق به دریافت مهر اصالت ملی نشدهاند، حداکثر ظرف مدت دوماه پس از اتمام برنامۀ داوری، به متقاضی برگردانده خواهند شد.
مادۀ 4: شرايط شركت كنندگان
4-1. شركت در این برنامه براي تمامی تولیدکنندگان انفرادی و کارگاهی صنایع دستی دارای مجوز و یا فاقد مجوز که تولیدات قابل تکثیر داشته باشند، آزاد است.
4-2. اخذ تأییدیه فعالیت برای افراد حقیقی و اخذ مجوز ثبت کارگاه برای اشخاص حقوقی از معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان الزامی است.
4-3. چنانچه محصول به نام شرکت ارائه شود نام شرکت در گواهی نامه ذکر میشود.
4-4. چنانچه محصولی دارای طراح جداگانه و مجریِ جداگانه باکشد، یعنی یک شخص طراحی و شخصی دیگر آن را اجرا کرده باشد، نام طراح نیز در گواهی نامه الزامی است.
مادۀ 5: شرایط پذیرش محصول در داوری مهر اصالت ملی
5-1. ارزیابی هر محصول در داوری ملی مشروط به تکمیل پروندۀ مربوطه به صورت زیر خواهد بود و محصولات ارسالی فاقد این موارد، به هیچ عنوان در برنامه شركت داده نخواهند شد.
5-1-1. فرم تقاضانامۀ تکمیل و امضاء شده
5-1-2. تصویر با کیفیت از محصول در قالب لوح فشرده (عکس با کیفیت و با رزولوشن بالا با پسزمینۀ سفید یا مشکی)
5-1-3. فرم تکمیل شدۀ نظارت کارگاه
5-1-4. فیلم کوتاه از مراحل تولید محصول در قالب لوح فشرده
5-2. ضروری است صورتجلسۀ محصولاتی که توسط کمیتۀ داوری انتخاب استانی تأیید شده به همراه لوح فشردۀ تصاویر با کیفیت از محصولات و لیست کامل آنها به همراه اسامی صنعتگران (هم به صورت پرینت و هم به صورت word در قالب لوح فشرده) 30 روز پیش از برگزاری داوری تحویل ستاد گردد. اگر محصولات، پس از مهلت مقرر ارسال شوند در داوری شرکت داده نخواهند شد.
5-3. صرفا محصولات تکمیل شده قابل قبول هستند.
5-4. از هر صنعتگر فقط دو محصول مورد قبول قرار خواهد گرفت.
5-5. تعداد محصولات ارسالی از هر استان، بر اساس سهمیهای که توسط ستاد مشخص و اعلام شده، مورد بررسی و داوری قرار خواهد گرفت.
5-6. سازهای سنتی شامل این برنامه نمیشوند و برای استانهایی که تمایل به شرکت در داوری سازهای سنتی را دارند، برنامهای مجزا در نظر گرفته خواهد شد.
مادۀ 6: معیارهای ارزیابی محصولات
به منظور ارزیابی دقیق محصولات، حفظ جنبههای تخصصی و ارتقای سطح اعتبار برنامۀ مهر اصالت ملی، محصولات تأیید شده توسط کمیتۀ استانی در شورای داوری ملی بر اساس معیارها و پیششرطهای زیر مورد بررسی قرار میگیرند و بر اساس بندهای «3-2-1»، «3-2-2» و «3-2-3» موفق به دریافت نشان از رتبۀ 3 تا 1 میشوند.
6-1. معیارها
6-1-1. مرغوبیت
6-1-2. اصالت
6-1-3. نوآوري
6-1-4. قابليت بازاریابی و عرضه در بازار
6-2. پیششرطها
6-2-1. احترام به ارزش های محیط زیست در به کارگیری مواد و تکنیک های تولید و استفاده از مواد قابل بازیافت
6-2-2. مسئولیت اجتماعی رعایت حقوق برای عوامل تولید، مصرف كنندگان و احترام به قوانين کار
تبصرۀ 2: قیمت ذکر شدۀ محصول در بند 9 و 10 تقاضانامه، برای متقاضی تعهد میآورد و هرگونه مغایرت قیمت عنوان شده با قیمت فروش محصول در بازار، منجر به ابطال گواهینامه خواهد شد.
مادۀ 7: اعضای شورای سیاستگذاری
7-1. رئیس شوراء: مدیر کل دفتر توسعه و ترویج
7-2. نائب رئیس شوراء: معاون مدیر کل دفتر توسعه و ترویج
7-3. دبیر شوراء
7-4. 3 تن از کارشناسان خبرۀ برون و درون سازمانی حسب تخصص و تجربه به تشخیص رئیس و یا نائب رئیس شوراء
مادۀ 8. شرح وظایف شورای سیاستگذاری
8-1. تصویب زمان و مکان برگزاری برنامۀ داوری
8-2. نظارت بر کیفیت و چگونگی اجرای برنامۀ داوری
8-3. انتخاب داوران
مادۀ 9: دبیر
دبیر برنامه داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی، مقام اجرایی و سخنگوی برنامه است که مدیریت تمامی امور و ارکان اجرایی برنامه داوری را بر عهده دارد.
مادۀ 10: شرح وظایف دبیر
10-1. شرکت در جلسات شورای سیاستگذاری و تهیۀ صورتجلسه
10-2. تهیه و ارائه پیشنویس فراخوان به شورای سیاستگذاری
10-3. صدور حکم هیئت انتخاب و داوری با هماهنگی رئیس شوراء
10-4. برنامهریزی و تشکیل جلسات ونشستهای گروه انتخاب و داوری محصولات و دعوت از افراد
10-5. هماهنگی برای برگزاری جلسات
10-6. هماهنگی با کارشناسان رابط استانی برای جمع آوری محصولات و فرمهای مربوطه
10-7. تهیه، تدوین و ارائۀ گزارشهای دورهای و نهایی و پاسخگویی به رئیس شورای سیاستگذاری
10-8. تدوین و تحویل تمامی محصولات، اطلاعات و مستندات برنامه مهر اصالت ملی
مادۀ 11: داوری محصولات
به منظور ارزیابی دقیق محصولات، حفظ جنبه های تخصصی و ارتقای سطح اعتبار برنامۀ مهر اصالت ملی، داوری محصولات در دو سطح زیر صورت می پذیرد.
11-1. سطح استانی
11-2. سطح ملی
مادۀ 12: اعضای کمیتۀ انتخاب محصولات در استان
12-1. رئیس کمیته: معاون صنایع دستی استان
12-2. دو تن از کارشناسان و صاحب نظران مجرب و آگاه به صنایع دستی استان (برون سازمانی)
12-3. یک تن از کارشناسان فنی معاونت صنایع دستی استان
12-4. یک تن از کارشناس بازرگانی معاونت صنایع دستی استان
تبصرۀ 3: برگزاری جلسات کمیتۀ انتخاب محصولات در استان با حضور حداقل 3 نفر مشروط به حضور دائمی کارشناس مجرب و آگاه به صنایع دستی استان و کارشناس فنی استان وجاهت مییابد.
مادۀ 13: شرح وظایف کمیتۀ انتخاب محصولات در استان
13-1. انتشار فراخوان به طور گسترده در سطح استان پس از اعلام زمان برنامه از سوی ستاد
13-2. ارائۀ فرم تقاضانامه به متقاضیان جهت شرکت در برنامه
13-3. بررسی مدارک و مستندات متقاضی به همراه فرم تکمیل شده تقاضانامه (تایپ شده)
13-4. انجام تحقیقات میدانی در خصوص پیش شرطهای اعلام شده، در قالب فرم بازدید از کارگاههای تولیدی مرتبط
13-5. بررسی پروندهها در کمیتۀ انتخاب محصولات و ارسال صورتجلسۀ محصولات تأیید شده با امضای اعضاء به ستاد (جداول فرم صورتجلسه کمیتۀ انتخاب محصولات استانی پیوست می باشد.)
13-6. تهیه فایل PDF از تقاضانامۀ افراد شرکت کننده
13-7. تهیۀ فایل عکسهای با رزولوشن بالا با پیش زمینۀ سفید یا سیاه از محصولات با تفکیک و ذکر نام صنعتگر در پایین عکس
13-8. تهیۀ فهرست کامل از مشخصات صنعتگران در قالب جدول و آوردن عکس محصول در مقابل مشخصات و تفکیک فهرست رشتههای مختلف
13-9. انتقال محصولات مورد تأیید کمیتۀ استانی با هماهنگی ستاد به محل تعیین شده بر اساس سهمیۀ مشخص شده از سوی ستاد
13-10. استان باید نتایج تحقیقات به عمل آمده از دو پیش شرط احترام به ارزش های محیط زیستی (مانند استفاده نکردن از چوبهایی که بریدن درختان آنها به علت نایاب بودن ممنوع است) در به کارگیری مواد و تکنیک های تولید و مسئولیت اجتماعی طبق فرم پیوست (فرم بازدید از کارگاه های تولیدی صنایع دستی استان) را ضمیمه تقاضانامه نماید تا در داوری مورد بررسی قرار گیرد.
13-11. استان باید در خصوص فرم داوری ملی، در صفحۀ نخست فرم، بخشهای مربوط به مشخصات محصول را که با علامت ستاره مشخص گردیدهاند، به صورت تایپ شده با درج تصویر محصول بر روی فرم، تکمیل نموده و به محل داوری ملی ارسال نماید.
13-12. كارشناسان رابط هر استان از ابتدا تا انتهاي مراسم داوري موظف به هماهنگي و همكاري لازم با ستاد هستند.
13-13. تعيين زمان حضور هنرمندان وصنعتگران در جلسات داوري ملي براي موارد خاص، بر عهدۀ گروه داوران خواهد بود.
تبصرۀ 4: تشکیل جلسۀ داوری استانی یا منطقهای بر اساس تاریخ از قبل تعیین شده توسط ستاد با حضورداور استانی برگزار میشود.
تبصرۀ 5: ارسال صورتجلسه به همراه لوح فشردۀ حاوی پروندههای متقاضیان به صورت تفکیک شده بر اساس رشته، لیست متقاضیان به صورت تفکیک بر اساس رشته به همراه تصاویر محصولات تایید شده به ستاد جهت انجام برنامهریزیهای لازم، حداکثر 30 روز پیش از آغاز داوری ملی الزامی است.
تبصرۀ 6: ارزیابی محصولات در مرحلۀ داوری ملی منوط به ارسال صورتجلسۀ تأیید محصولات در مهلت مقرر،کامل بودن پروندهها از لحاظ محتوای تقاضانامه (عکس محصول و توضیحات کامل مربوط به بندهای مختلف تقاضانامه) و الصاق فرم تکمیل شدۀ بازدید از کارگاه است و پروندههای ناقص به هیچ عنوان داوری نمی گردد.
مادۀ 14: اعضای کمیتۀ داوری ملی
14-1. یک تن صاحب نظر در هنر (پژوهشگر هنر) که مبنای انتخاب وی دارا بودن مهارت تخصصی و عمومی در این حوزه میباشد.
14-2. سه تن صاحبنظر در رشته تخصصی مورد داوری (دارای تخصص در رشته های، چوب، فلز، زیورآلات، سفال، دوخت های سنتی، و...)
14-3. یک تن متخصص عمومی هنر در رشته های مختلف و بینارشتهای
تبصرۀ 7: ازتعداد پنج (5) داور دو (2) داور به صورت ثابت در روند داوری حضور دارند و سه (3) داور دیگر بر اساس رشتۀ مورد داوری به عنوان متخصص در آن رشته در داوری حضور پیدا میکنند.
تبصرۀ 8: حضور پنج (5) داور از داوران برون سازمانی و درون سازمانی بنا به تشخیص رئیس شورای داوری یا نائب رئیس شورا صورت میپذیرد.
مادۀ 15: شرح وظایف کمیتۀ داوری ملی
15-1. ارزیابی محصولات بر اساس ضوابط تعیین شده بر اساس معیارها و پیششرطهای مادۀ 6
15-2. تکمیل فرم های داوری
15-3. ارائۀ هرگونه پیشنهاد سازنده برای ارتقای کیفیت محصول و ارائۀ نقاط قوت و ضعف و ارتقای افزایش آگاهی صنعتگران
مادۀ 16: تمهیدات فرآيند اجرايي توسط ستاد
16-1. انجام برنامهریزیهای لازم جهت برگزاری برنامۀ داوری هر دو سال یک بار
16-2. تعیین و معرفی کارشناس رابط ستاد که باید فردي مجرب از کارشناسان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و حداقل دارای درجۀ كارشناسي باشد كه وظيفۀ پاسخگويي و پيگيري امور درخواستي از استان را برعهده دارد.
16-3. تعیین و معرفی دبیر برنامه
16-4. تعیین مکان و زمان مناسب جهت برگزاری مراسم داوری
16-5. برنامهریزی و هماهنگی جهت برگزاری جلسات توجیهی كارشناسي با حضور کارشناسان رابط استانها قبل از جلسۀ داوري ملي
16-6. تعیین اعلام سهمیۀ هر استان
16-7. انتخاب داوران ملی
16-8. اعلام نتايج داوري ملي با حضور داوران منتخب وكارشناسان استان و صنعتگران منتخب طي برگزاری همايش و یا كارگاه آموزشي و اهدای لوح به نفرات برتر با همكاري استان
16-9. گزینش بهترین محصولات دریافت کنندۀ مهر ملی اصالت و معرفي آنها به برنامۀ نشان بین المللی مهر اصالت صنایع دستی
16-10. برگزاری جلسات توجيهي با حضور كارشناسان رابط استانها و ستاد در مناطق پنج گانه قبل از برگزاري داوري ملی به منظور آموزش وتبادل اطلاعات وتجربيات
مادۀ 17: فرآیند اجرای داوری ملی
17-1. اعلام تاریخ جمع آوری محصولات
17-2. جمع آوری محصولات به تفکیک رشتههای مختلف
17-3. داوری محصولات به همراه داوران متخصص
17-4. داوری محصولات به صورت متمرکز
17-5. با توجه به انبوه و تعداد محصولات ارائه شده در رشتههای مختلف، بین یک تا سه روز به هر رشته با حضور متخصصان آن رشته اختصاص داده میشود.
17-6. با توجه به تعدد و تنوع محصولات، داوری بین 10 تا 15 روز به صورت متمرکز برگزار میگردد.
17-7. داوری ساخت سازهای سنتی در یک فرآیند 3 روزه جدا گانه از فرآیند داوری قبلی با همکاری خانه موسیقی ایران مورد بررسی و داوری قرار خواهد گرفت.
مادۀ 18: نکات قابل توجه
18-1. کلیۀ فرمها باید به صورت تایپ شده به همراه فرم داوری به تعداد پنج نسخه ضمیمۀ تقاضانامۀ شرکت کننده شود و به دبیرخانۀ داوری مهر اصالت ملی ستاد ارسال گردد.
18-2. فرمهای مذکور حتماً باید به همراه عکس ارسال شود. فرم های بدون عکس و دستنویس مورد داوری قرار نمیگیرد.
18-3. کلیۀ محصولاتی که در داوری استانی مورد پذیرش قرار میگیرد به داوری ملی راه پیدا میکند. ضروری است از این محصولات عکاسی با کیفیت به عمل آید و با فرمت JPG، رزولوشن 300 و پس زمینۀ تک رنگ سیاه یا سفید در قالب یک لوح فشرده به همراه اسم استان و اسامی سازنده یا سازندگان محصول به ستاد تحویل داده شود.
18-4. کلیۀ محصولات شمارهگذاری شده و بر روی هر محصول نام هنرمند، نام استان و نام محصول آورده شود. محصولات فاقد مشخصات تحویل گرفته نمیشود.
18-5. فهرست محصولات صنعتگران، با تفکیک رشتههای شرکت داده شده، هم به صورت پرینت و هم در قالب یک لوح فشرده به ستاد تحویل داده میشود.
18-6. داوری استانی بر اساس زمان مشخص شده از طرف ستاد برگزار شده و قابل تغییر نمیباشد.
آیین نامه اجرایی مهر اصالت ملی در 18 ماده و 8 تبصره تهیه و تنظم شده و از زمان ابلاغ لازمالاجراء میباشد.